Flyga med batterier – så packar du rätt

Batterier finns överallt. I kamerautrustning finner man batterier i bland annat ljusmätare, kamera, batterigrepp, blixtar, GPS-mottagare, fjärrutlösare med timer. Utöver det kanske man har en powerbank med sig och en surfplatta eller dator.

Batterier innebär en risk för brand och Federal Aviation Administration har en lista med tillbud och olyckor som involverat litiumjonbatterier.

Vad som gäller

Regelverket för vad man som passagerare får ta med sig förändras från år till år, så bara för att någonting var tillåtet under förra året innebär det inte att det behöver vara det nästa år. NiMh och torrcellsbatterier omnämndes först år 2021.

Flygbolagen följer IATA 2.3a. Man finner en PDF för version 65 (år 2024) här.

Då kameratrollet.se är en fotosida har jag undvikit att ta upp batterier som inte berör fotografer, exempelvis batterier i medicinsk utrustning, rullstolar, e-cigaretter eller batterier som är inbyggda i resväskor.

För att underlätta har jag delat in batterierna i fyra kategorier:

  • Batterier i utrustning som inte överstiger 100 Wh
  • Litiumjonbatterier i utrustning mellan 100-160 Wh
  • Lösa batterier som inte överstiger 100 Wh
  • Lösa litiumjonbatterier mellan 100-160 Wh

För att räkna ut, se sidan rapidtables.org

På denna powerbank står hur man räknar ut wattimmarna

Batterier i utrustning som inte överstiger 100 Wh

Exempelvis datorer, kameror och mobiltelefoner. Får tas med både i incheckat och i handbagage. I incheckat ska utrustningen vara avstängd.

Gäller litiumjon- och litiummetallbatterier. För litiummetallbatterier max 2 g litium.

Max 15 enheter per passagerare, men flygbolaget får godkänna fler.

Batterier i utrustning mellan 100-160 Wh

Exempelvis större portabla blixtar eller större videokameror. Gäller litiumjonbatterier.

Kräver tillstånd från flygbolaget och får då tas med både i incheckat och i handbagage.

Lösa batterier som inte överstiger 100 Wh

Här räknas utöver litiumjon- och litiummetallbatterier (max 2 g litium) även andra batterityper in såsom läckagesäkra vätskebatterier (12 V 100 Wh och max 2 st), NiMh och torrcellsbatterier. En powerbank räknas som ett löst batteri.

Dessa får inte checkas in alls. Alla lösa batterier skall tas som handbagage och polerna vara individuellt skyddade för att förhindra kortslutning, exempelvis genom tejpning eller användning av tillhörande batterilock.

Max 20 batterier per passagerare, men flygbolaget får godkänna fler batterier.

Extrabatterier individuellt skyddade från kortslutning och som medförs i handbagaget.

Lösa litiumjonbatterier mellan 100-160 Wh

Kräver tillstånd från flygbolaget. Alla lösa batterier ska tas som handbagage och polerna ska vara individuellt skyddade för att förhindra kortslutning, exempelvis genom tejpning av polerna.

Max två stycken.

Exempel på felaktig hantering

Batterier ej individuellt skyddade för att förhindra kortslutning.
Långt över tillåten gräns.

Länkar till olika flygbolag och deras hantering av farligt gods

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *