6 svar på “Snöslunga”

  1. Hej!

    Kan du inte skriva ett blogginlägg om hur gör när du använder dualiso vid fotografering. Hur vet man när det dynamiska omfånget inte får plats och dualiso måste användas? Hur lyfter du de mörka partierna (tänk om det finns ett mörkt objekt i den ljusare delen av bilden)?

    /R

  2. Hej!
    Ofta kan jag läsa av landskapet och ljuset så att jag vet när kameransensorn inte längre kommer hänga med. Annars använder jag mig genom histogrammet http://kameratrollet.se/2011/12/08/fototips-del-5-histogram/ för att se om all information i bilden klarar av att tas med i kameran. Nu är det där histogrammet taget från den inbäddade jpg-filen i råfilen och inte råfilen i sig. D.v.s. man har mer spelrum än vad det ser ut att vara. Vill man ha råfilens histogram kan man få fram det genom Magic Lanterns egna histogram, men det är en annan historia.

    Tidigare använder jag mig enbart av Skuggor/Högdager för att lyfta partier, men nuförtiden använder jag mig mest av luminosity masking http://kameratrollet.se/2015/07/25/fotokurs-darktable-del-2-luminosity-masking/
    /Peter Wemmert

  3. Tack. Jag har precis fått igång ML på min 6D och börjat experimentera med dualiso. Försöker få lite grepp kring när jag kan använda det. Fotograferar mest sport, så när solen är vid horisonten blir det ju ofta bra att aktivera, men annars vet jag inte.

    Jag har precis upptäckt Harry Durgins Darktable tutorials där han editerar Dual Iso bilder, har en hel del att lära där…

    https://www.youtube.com/watch?v=0nUVNDxXhIA

    /R

  4. Huttons tutorial är helt klart lärorika. Durgins arbetar på helt annat sätt (jag har inte hunnit ta till mig allt vad han gör ännu), men det känns som han använder Tone Mapping för att lyfta mörka områden, Low Pass för att trycka mera till till Mid Tones, och samtidigt så justerar han Tone Curve hela tiden.

    Hue applicerar han först på de områdena med minst, för att sedan lyfta allt lite.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *