Kameratrollet

- Fotograf & Fotokurs i Skåne

Fotograf, fotokurser och fototips i Skåne - allt i en blogg

Grydebjärs skeppssättningar

Solnedgång över skeppssättningarna.

Solnedgång över skeppssättningarna.

Grydebjärs skeppssättningar består i dagsläget av vad man vet sex skepp och härstammar från vendeltiden och vikingatiden. Alla stenskepp är illa åtgångna och det ser även ut som att dessa går in i varandra. Gravfältet har fortsatt ut i väster, men har förstörts i början av 1900-talet p.g.a. odling. Gravfältet ligger i anslutning till Röke å och i en backe. Det går även två gamla hålvägar vid fältet.

En av de västra skeppssättningarna.

En av de västra skeppssättningarna.

Den högst placerade stenen med vy över stenskeppen.

Den högst placerade stenen med vy över stenskeppen.

/Kameratrollet – Fotograf och fotokurs i Skåne

Laufás

 

Laufas-IMG_4421

Laufás är namnet på den lilla isländska byn som ligger i närheten av staden Akureyri. På bild ser det ut som separata hus, men alla hänger ihop via gångar som den nedan visar.

Laufas-IMG_4429

Torvhus och med tak av torv, även om taket nuförtiden är lagat med plastfilm på sina ställen. En del rum är finare än vad andra är.

Laufas-IMG_4426Med tanke på hur torvhusen ser ut, både invändigt som utanpå är jag imponerad över hur fin kyrkan är, även om det måste ha varit kallt där innan elementen kom till.

Laufas-IMG_4417

/Kameratrollet – Fotokurs och fotograf i Skåne

I en pöl vid Hverarönd

hverarönd-IMG_4563

Från Hverarönd på Island. Ett område mycket längre bort och inte lika spektakulärt som den berömda Geysir, men likväl intressant. Här ovan, en gasbubbla som precis smäller.

hverarönd-IMG_4585

Hela området är aktivt och vart man än tittar sig omkring kan man skåda gamla vulkantoppar. På andra sidan höjden på bilden ovan döljer sig Dimmuborgir.

Skeppssättningarna i Tollarps skog – fortsättningen

Jakten på stenskeppen fortsätter och det här är uppdateringen från Tollarp. I förra inlägget fann jag det näst största stenskeppet. I detta inlägg fortsätter jag med det näst minsta stenskeppet, nr2,  som tillsammans med det största, nr 4, ligger inne bland sly. Det minsta stenskeppet är fortfarande för mig försvunnet.

Tollarps stenskepp, nr 2

Tollarps stenskepp, nr 2

Stenskeppet som jag kallar för nr 2, ligger sydväst om nr 3 och väster om nr 4. Nr 2 är 15 x 4 meter och ligger i NNV-SSÖ-riktning. 14 (av troligen 16) stenar är kvar och alla ligger ned.

Skeppssättningen i Tollarps skog

Egentligen skulle det här inlägget enbart vara tillägnat skeppssättningen, eller rättare sagt, skeppssättningarna i Tollarps skog. Istället blir det en blandning av olika sätt att fotografera och bevara dynamiken i en bild på och just den enda av de fyra skeppssättningar jag fann i Tollarps skog.

Visa större karta

I och runt Tollarps skog finns det mängder av fornlämningar. En hel del har i vanlig ordning förstörts av skogsbruk och jordbruk. Totalt ska det finnas fyra skeppssättningar i Tollarps skog. Jag fann enkom den näst största, 18 x 5 meter stor och liggandes i NNV-SSÖ-riktning.  Alla 17 (ursprungligen 20) stenar utom en ligger ned. På en sten norr om skeppet ska det dessutom finnas älvkvarnar.

 

Med det sagt vill jag fortsätta in på nästa ämne, nämligen val av fotometod. I inlägget finns fyra fotografier över en liknande vy, men skapade på olika sätt. Alla fyra metoder är till för att åtgärda det problem en kamera har när dynamiken framför den är för stor för att låta sig fångas. I övre bilden har fotografering skett via Dual ISO och ISO-talen 100/400 för att förhindra utbränd högdager. Dual ISO gör sitt jobb, och även om man förlorar upplösning och skärpa på metoden passar den med brutna grenverk och himmel.

Genom att lägga ihop fem olika exponerade bilder har jag skapat en HDR-bild. I vanliga fall brukar jag bli nöjd med standardresultatet jag får ut från Photomatix, men med bilden ovan finns mer att önska. Dynamiken är räddad, men bilden har fått ett karakteristiskt HDR-utseende.

En personlig favorit är blixten eller blixtarna. I brist på fler blixtar än två och färre grenar än en att hänga upp blixtarna i fick jag se till att improvisera. Totalt rör det sig om fyra exponeringar där jag förflyttat en blixt. Därefter har jag lagt ihop bilderna i GIMP och plockat ut de upplysta delarna. Himlen är inte lika dramatisk som bilden nedan, men jag tycker att motivet, stenskeppet, har blivit desto intressantare. En jämnare belysning och jag skulle kunna känna mig mer nöjd.

Halvtonat gråfilter är min favorit för landskapsfotografering. I skog där grenverk och himmel smälter ihop ser det däremot tillgjort ut.  Sista och kanske enklaste alternativet man har kan helt enkelt vara att inte ta med himlen i bild och på så vis undgå det dynamiska problemet.

GPS i kameran

 

Är det någon nytta med att ha en inbyggd GPS i sin kamera? Ja, skulle jag efter att ha använt GPS en längre tid säga. GPS:en är inget jag dagligen använder, men när jag är på resande fot och när jag tagit tusentals bilder är det inte enkelt att minnas varje plats.

Bilden ovan är en kartbild över Visby med alla sina kyrkoruiner. Den ena ruinen är inte den andra lik, men i mängden kan förvirringen lätt slå till. Att då ha en kartbild för att återkoppla rätt byggnad till rätt bild är guld värd. När jag fotograferade skånska värn slog jag även där igång GPS-funktionen. För några år sedan fotograferade jag närmare hundra skånska kyrkor. Jag glömde då namnge en av dessa kyrkor vilket lett till att jag inte har någon aning om vilken kyrka jag egentligen fotograferat. Något som skulle ha varit enkelt åtgärdat med en GPS-funktion.

Till GPS:ens nackdel är förstås att den drar ström. Specifikt på min kamera finns inte heller någon automatisk avstängning vilket innebär att om jag glömt stänga av GPS:en är batteriet tomt på energi efter tre dygn.

Tre ljusmålade bilder

 

webb_MG_6175

Med en vanlig ficklampa och 30 sekunders slutartid kan man göra underverk för att lysa upp sitt motiv under natten. Till skillnad från en blixt som skulle givit mig starka ljuspulser och hårt ljus kan jag med en svagare ficklampa få en jämnare ljussättning som i bilden ovan. Genom att springa fram och tillbaka med lampan kan jag få ljuskällan att verka större, d.v.s. mjukare ljus.

_MG_6191

Fortsätter man längre in på natten kan man få med stjärnorna också. I bilden ovan har exponeringen varit fyra minuter. Tjejen ville dessutom vara med på ett hörn och skrev 空, d.v.s. luft på japanska. Exponeringen var tillräcklig för att fånga upp månljuset, se strand och strandgräs i bakgrunden.

webb_MG_6195

Genom att boosta upp ISO:t och hålla mig under 30 sekunder i exponering fick jag med stjärnorna utan s k startrails, men till priset av mer brus. Dessutom fick jag kortare tid på mig att måla värnet vilket ledde till mindre noggrannhet.

Ståendes på ännu en vulkan

IMG_4389

Vy över Grábrókarfell.

Jag minns ännu alla vulkaner jag bestigit, men efter mitt besök i Daisetsuzan med dess otaliga vulkaner tappade jag helt all chans jag hade att komma ihåg alla namn. Island med dess språk har inte precis underlättat det. För den som är intresserad av vulkaner, levande som vilande, är Island ett utmärkt ställe att resa till. Man behöver inte resa speciellt långt innan man finner en vulkan stor nog att klättra upp på.

IMG_4388-1

Uppe på vulkankratern på vulkanen Grábrók.

Morgonrörelse

IMG_4349

Vill man verkligen vara ensam på plats vid Þingvellir utan andra fotografer rekommenderar jag att man är morgonpigg och ställer klockan på två på sommarnatten. Då har solen åter stigit upp på Island och du kommer få uppleva världens längsta gyllene timme.

/Kameratrollet – Fotokurs och fotograf i Skåne

Thingvellir en morgon

thingvellir-IMG_4355

Thingvellir under morgonsol. Trots att jag använt Dual ISO och halvtonat gråfilter har det ändå som fotograf varit svårt att fånga in all dynamik. I vattenspegeln där inte det halvtonade gråfiltret hade någon effekt har pixlarna blivit utfrätta.

/Kameratrollet – Fotokurs och fotograf i Skåne