Kameratrollet

– Fotograf & Fotokurs i Skåne

Fotograf, fotokurser och fototips i Skåne - allt i en blogg

Stockholm prides fotoregler – skapade av en amatör

Under Stockholm Pride 2016 har organisationen tagit upp allmänna regler. Inget fel med det men den som skrivit ned reglerna om fotografering har inte förstått hur en kamera fungerar. Stockholm Pride kan delas in i tre delar. Pride Park, Pride House och Pride Parade. Reglerna nedan gäller inte Pride Parade som sker på allmän plats, men det har inte den som skrivit reglerna förstått eller lyckats tydliggöra. Jag har här en länk om lagtexter för fotografen.

stockholm-pride-fotoregler

    • Vid första stycket står det att publicering inte får ske utan tillåtelse när man har uppdragsgivare. Det innebär att dagspress utan ackreditering hindras medan privatpersoner kan fotografera och publicera och skicka in bilder till dagspress. Dagspress skulle förmodligen kunna trotsa förbudet i och med anskaffningsfriheten i Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen som Högsta domstolen visade stod över Skyddslagen, se länken ovan om fotografens lagtexter.
    • Andra stycket är inte mycket att orda om. Det är upp till ens egen moral.
    • Tredje stycket är där allt ballar ur. I min värld är fasta objektiv objektiv som har fast brännvidd och zoom sådana objektiv där man kan variera brännvidden. Nu har Stockholm Pride skrivit fasta eller utbytbara objektiv. Det innebär alltså ett objektiv som antingen sitter fast på kameran och inte går att byta ut, så som en Fujifilm X100. Utbytbara objektiv är till systemkameror så som Canon 5D och Nikon D7000. Här står sedan zoom upp till och med 55 mm. Det innebär att ett objektiv på 500 mm eller 1200 mm är okej, eftersom dessa inte är zoomobjektiv. Nu är det förmodligen inte så den som hittat på reglerna tänkt men det är så det står skrivet.
      Vad som blir än mer intressant är att olika sensorstorlekar ger olika bildutsnitt. 55 mm brännvidd är alltid 55 mm brännvidd men med olika sensorstorlekar kan man variera bildvinkeln en hel del. Det finns en bra länk till sensorstorlekar och vilket utsnitt dessa motsvarar jämfört med en småbildssensor (5D eller D800 t.ex.). Det innebär att man med en kompaktkamera med 1/2,3″ sensor och 55 mm i brännvidd får samma bildutsnitt som vid 309 mm på en småbildskamera. Och vill man inte sträcka sig så lågt ned i sensorstorlek gör Olympus bra kameror med 2x cropfaktorn jämfört med en småbildskamera. För den som fotograferar med en mellanformatskamera så som Hasselblads H6D-100c och dess objektiv på 50 mm får man motsvarande bildutsnitt som vid 32 mm med en småbildssensor.

För att ge ett förenklande exempel innebär det i praktiken att man med en Panasonic DMC-SZ10 vid 51 mm brännvidd får en liknande bildvinkel som med en Canon 1Dx + 70-200 + 1,4 i teleförlängare.

Det kanske rör sig om den fysiska storleken på objektivet som det finns en fobi mot? Fast ett 50 mm objektiv från Sigma, Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art är 85 x 100 mm och väger 815 gram medan ett teleobjektiv från Samyang, spegelobjektivet Samyang 500mm f/8.0 bara är 77 x 87 mm och väger 320 gram. Det måste helt enkelt röra sig om fobi mot logik.

Den sista sak som är inkonsekvent är förbudet mot batterigrepp. Det innebär att kameran till höger i länken är okej men inte den till vänster. Hur tänkte den som skrev fotoreglerna för Stockholm Pride?

Observationsvärn 569 vid Gillhög

observationsvärn-569_DSF1110

Höjden öster om Barsebäck hamn är mest känd för sin gånggrift Gillhög från stenåldern. Det inte många vet om är att det bakom Gillhög och förbi alla brännässlor döljer sig ett observationsvärn med utsikt över kärnkraftverket Barsebäck och dess omgivning. Observationsvärn 569 ligger här placerat. Tag långbyxor och kängor på om man ska besöka värnet. Som vanligt finns alla publicerade bilder om värnlinjen inne på Skånelinjen i bilder.

gillhög_DSF1106

Värn 681

värn-681_MG_7033

Mitt i en av Karl XII:s vallar återfinner man ett Ksp III-värn som sticker ut från vallens framsida. Ett försvarsverk som fått en ny funktion i ett nytt försvarsverk. Värn 681 står att finna på Råå. För fler bilder från Skånelinjen, klicka vidare till Skånelinjen i bilder.

Vikingaläger

viking_MG_4338

Under den militärhistoriska helgen i maj månad vid Beredskapsmuseet var det inte länge karoliner och scener från andra världskriget. Det gick även längre tillbaka i tiden till 1000-talet och vikingatiden. Vikingatiden har, verkar det som, fått sig ett uppsving efter den amerikanska och högst amerikaniserade vikingaserien Vikings.

Stranden vid Hovs Hallar

hovs-hallar_MG_5737

I går kväll bar det av till Kattvik och Hovs hallar. Jag hade tidigare under dagen traskat på samma plats och kollade efteråt upp med min sol-app var solen skulle gå ned. Uppenbarligen blev det bra. Bakom bilden finns den verkliga anledningen till mitt besök, kulsprutevärnet 1569, men det får bli en annan gång.

Brandmannen och pulverkulan

brandman_MG_5187

Nu var det ett bra tag sedan jag lade upp någon brandbild så här kommer nästa. Brandman i full action övandes med pulverkula, d.v.s. pulverbrandsläckare fast med mycket mer pulver att använda sig av.

Observationsvärn 1550

observationsvärn-1550_MG_4806

Ute vid Torekovs västliga del finner man observationsvärnet 1550. Precis som de flesta andra är det tyvärr plomberat. Från här har man en vacker utsikt över solnedgången och platsen är plant underlag jämfört med klipporna nedan. I bakgrunden syns om man tittar riktigt noga ett kulsprutevärn IV med värnnummer 1551.

Visa större karta

Vilket ISO-tal med en Canon?

canon-eos-d30_MG_0057

Du kanske har hört att man ska fotografera på lägsta ISO för bäst bildkvalité? Jag reder ut några frågetecken om hur Canons systemkameror hanterar ISO-talen och hur det påverkar din bild. Informationen är hämtad från Magic Lantern och från photographylife.com.

  • Canon har ISO-tal som ser ut på följande vis: ISO 100, ISO 200, ISO 400, ISO 800 osv. Dessa är analoga förstärkningar från sensorn. Om en pixel på sensorn fylls till brädden på ISO 100 fylls den till hälften vid ISO 200, men förstärks så att det ser ut som att lika mycket ljus släpps in som vid ISO 100. Clarkvision har en bra exempelbild. Detta innebär att även brus förstärks.
  • Canon har lägen som heter L som hos t.ex. 5D eller 6D ska motsvara ISO 50. Vad det egentligen är är ISO 100 överexponerat ett steg och därefter i kameran digitalt nedmörkat. Canon har även lägen som heter H och H1. Det är högsta analoga förstärkningen underexponerat ett eller två steg och därefter digitalt uppljusat i kameran. Man kan nedmörka och uppljusa själv i sin råkonverterare om man fotograferar i råformat.
  • ISO 160, ISO 320, ISO 640 osv är digitala nedmörkningar från de analoga förstärkningarna ISO 200, ISO 400, ISO 800. Du kan själv göra detta i din råkonverterare, t.ex. att fotografera på ISO 200 och mörka ned bilden 1/3 i datorn för att få motsvarigheten till ISO 160.
  • ISO 125, ISO 250, ISO 500 är digitala uppljusningar från de analoga förstärkningarna ISO 100, ISO 200, ISO 400. Du kan själv göra detta i din råkonverterare, t.ex. fotografera på ISO 200 och ljusa upp bilden 1/3 i datorn för att få motsvarigheten till ISO 250.

Använder man ISO 125, ISO 250, ISO 500 osv får man 1/3 mer brus i bild jämfört med om man skulle använt samma ljusmätning för ISO 100, ISO 200, ISO 400 osv. Man riskerar även att klippa högdagern. Använder man ISO 160, ISO 320, ISO 640 osv får man mindre brus jämfört med om man skulle använt samma ljusmätning för ISO 100, ISO 200, ISO 400 ISO 800 osv. Om man riskerar klippa högdagern och därmed mindre dynamik ordas det fortfarande om. Killarna inne på Magic Lantern har påvisat att man kan vinna 0,1 steg i dynamik med ISO 160 jämfört med ISO 100 och ISO 200 medan skaparen av RawDigger menar att man riskerar blåsa högdagern.

Bäst bildkvalité får man genom att släppa in så mycket ljus till sensorn så att den mättas. Detta genom någonting som kallas att exponera till höger, expsure to the right (ETTR) på engelska. Det innebär att histogrammet i din bild ska ligga så nära högerkanten som möjligt. Gör du det kanske din bild ser för ljus ut, men man mörkar ned bilden i datorn efteråt så att den kommer ner i rätt ljusstyrka igen. Anledningen till att man gör detta är för att få fram skuggorna ur bruset. Det är bland skuggorna brus mest syns och genom att först fånga in så mycket ljus som möjligt och sedan mörka ned skuggorna till rimliga nivåer mörkar man även ned bruset. På höga ISO-tal, t.ex. över ISO 1600 med en 5DII, spelar inte ETTR någon roll, se inne hos Clarkvision.

Om man inte kan köra med en tillräckligt lång slutartid eller stor bländare är det bättre att höja ISO-talet och exponera korrekt istället för att underexponera på låga ISO-tal och efteråt i datorn höja. Magic Lantern har några talande exempel.

Är du intresserad av fler Canonrelaterade inlägg? Då finns bland annat:

Vid Skälderviken utan stativ

skälderviken_MG_3288

Kanske inte lika bra som det skulle ha blivit med ett stativ, men att sitta på huk med bägge armbågarna mot knäna och att långsamt andas ut för att sedan krama av avtryckaren fungerar. Inga filter är använda, men så var jag också tvingen att vänta tills solen nästan gått ned för att få med alla dynamik i scenen. Platsen är Råbocka vid Skälderviken och borta vid fjärran syns Kullaberg.

Klarar din kamera nyttja ljusstarka objektiv?

Med ljusstarka objektiv förlorar man ljus. Ju ljusstarkare objektiv, desto mer ljus går man miste om. Det hela hänger på vilken kamera du har. Fotograferar du med analog film eller bakgrundsbelyst sensor behöver du inte läsa vidare. Men med de äldre digitala sensorernas konstruktion utan bakgrundsbelysning går man miste om ljus där pixlarna inte kan nyttja allt som faller vinklat in eftersom pixeln är som en avskärmande brunn.

pixel

Ju större pixlar som finns på sensorn, desto mindre ljusbortfall får man. Det finns förklarat hos DxOMark. Med en Canon EOS 7D som har pixlar i storleken 4,3 mikrometer förlorar man -1 EV vid bländare f/1,2, d.v.s. ett steg mot vad man egentligen borde ha haft. Med en äldre Canon EOS 5D som har pixlar på 8,2 mikrometer förlorar man bara -0,4 EV vid bländare f/1,2.

Kameratillverkarna har löst det genom att höja ISO:t med ungefär 1/3 steg till 1/2 steg utan att nämna det i manualen till kameran. Det leder till ökat brus.

_MG_8219_MG_8220

Ovan finns två bilder tagna med en Canon EOS 7D med ISO 100, f/1,4 och med en slutartid på 1/50 sekund.

Den enda skillnad mellan bilderna är att jag lossat objektivet litet grand så att kameran inte kunna avläsa bländartalet och därmed inte ljusat upp bilden. Med min Canon 7D kan jag via kamerans histogram skönja denna uppljusning ända upp till bländare f/4.

En intressant grej är att jag inte märker av någon ljusförstärkning med min Canon EOS D30, oavsett om jag har objektivet påkopplat eller litet avdraget. Men för det innebär det inte att D30 inte har denna brist, för det har den.

CRW_0935CRW_0933

Överst, ISO 100, 1/20 sekund och f/1,4. Underst och avskruvad från kameran, ISO 100, 1/3 sekund och f/4. Bägge bilderna är från en D30 och ska ha samma exponering men har det inte p.g.a. ljusförluster.

Värn 896

kanon-896_MG_3175

På östkusten finner man kanonvärnet 896 som är sista värnet i värnlinjen vid Åhus innan nästa värnlinje åter tar vid mot Blekinge till. Värnet är i gott skick och armeringsjärnen som sticker ut för att fästa maskering vid är fortfarande kvar.

Visa större karta

Värn 742

värn-742_MG_3035

Norr om Viken hittar man värn 742. Ett Ksp III-värn som är plomberat. I bakgrunden syns kyrkan i Viken. För övriga värn, kika in på Skånelinjen i bilder.

Bryggan vid Klitterhus

klitterhus_MG_2825

Efter förra årets oväder är bryggan vid Klitterhus avstängd för användning. Sommargästerna är fortfarande månader ifrån campingen vid Råbocka. Bild över Skälderviken med Kullaberg i horisonten.

Värn 644

värn-644_MG_1102

Söder om Ålabodarna finner man värn 644 i Skånelinjen. Det är ett kulsprutevärn modell III som ligger inklämt mellan stranden och kustvägen. Bara ett par hundra meter norr om värn 644 låg ett nu rivet kulsprutevärn IV 646 och på höjden i bakgrunden låg även observationsvärnet 647. Av det gamla observationsvärnet finns i dag inga synliga spår.


Visa större karta

Stortorget Ängelholm

stortorget-ängelholm_DSF0989

Det där med dimma kan ibland få någonting fint över sig. Här ovan, Stortorget i Ängelholm med det gamla rådhuset och kyrkan i bakgrund.


Web Analytics